Megaprsia Blog

Zvýšenie estrogénu – ako na to?

Zvýšenie estrogénu
floating-leaf
floating-leaf

Ako zvýšiť estrogén, nielen počas menopauzy?

Nízka hladina estrogénu nie je ničím výnimočná najmä u žien v menopauze. Týmto problémom však netrpia len ony, ale aj mnohé ženy v reprodukčnom veku. Viete, aké sú základné spôsoby pre zvýšenie estrogénu? 

Čo sú estrogény?

Estrogén je hormón, ktorý patrí k základným ženským hormónom. Jeho základnou funkciou je zabezpečiť správne fungovanie rozmnožovacej sústavy, a to najmä tým že ovplyvňuje správne fungovanie ženských pohlavných orgánov a menštruačného cyklu. Estrogény sú zodpovedné za typicky ženské znaky – vytvarovanie tela a rozloženie tuku, veľkosť pŕs, zaoblenie bokov, ale aj za typicky ženskú hebkú pokožku. Estrogény tiež ovplyvňujú libido a chránia ženský organizmus pred osteoporózou a ochoreniami ciev. Okrem toho výrazne ovplyvňujú aj psychiku ženy.

Náš tip: Prečítajte si o estrogéne viac v článku Estrogén – čo to je a ako na nás vplýva? 

Kedy dochádza k poklesu hladiny estrogénov?

Najčastejším obdobím, kedy hladina estrogénov klesá, je obdobie menopauzy. Tá prichádza spravidla medzi 45. a 55. rokom života ženy. Nižšie hodnoty môžu mať však aj ženy po štyridsiatke, ktorých organizmus sa na menopauzu len pripravuje – počas obdobia tzv. perimenopauzy, ba dokonca aj mladšie ženy. 

Okrem menopauzy existujú totiž aj ďalšie dôvody ich poklesu. Sú to napríklad: 

  • genetická predispozícia,
  • autoimunitné ochorenia,
  • ochorenia štítnej žľazy,
  • liečba chemoterapiou alebo rádioterapiou.
  • nesprávna životospráva,
  • dlhodobá telesná námaha,

K typickým prejavom zníženia hladiny estrogénov u žien v reprodukčnom veku patrí obdobie pred menštruáciou. Mnohé v tomto období pociťujú výkyvy nálad, nervozitu až podráždenosti. Ide o sprievodné znaky tzv. predmenštruačného syndrómu, ktorý je známy aj pod skratkou PMS.

Príznaky nízkej hladiny estrogénov (nielen) v menopauze

Treba povedať, že nízka hladina estrogénov sa môže u každej ženy prejaviť iným spôsobom. Vo všeobecnosti však medzi základné symptómy patria najmä:

  • poruchy menštruačného cyklu – slabá menštruácia, nepravidelnosť, oneskorenie alebo úplné vynechanie menštruácie, 
  • návaly horúčavy, nočné potenie,
  • bolesti hlavy, migrény, nesústredenosť,
  • únava, poruchy spánku, úzkosť až depresia,
  • neúspešné snahy o počatie,
  • bolesti pri sexuálnom styku, suchosť v pošve,
  • zníženie libida,
  • časté infekcie močových ciest,
  • bolesti chrbta,
  • osteoporóza,
  • ochabnutie prsníkov a zmena vzhľadu dekoltu,
  • suchá pokožka, často aj s prítomnosťou akné,
  • zvýšený pocit hladu a ďalšie.

Sú to teda nielen zdravotné, ale aj estetické problémy, ktoré postihujú väčšinou ženy v období menopauzy. Mladšie ženy pociťujú nedostatok estrogénu najmä poruchami menštruačného cyklu, ale tiež nočným potením a skorým nástupom menopauzy. 

Aké sú možnosti na zvýšenie estrogénu?

Existuje hneď niekoľko spôsobov, ako tieto nepríjemné príznaky nedostatku estrogénov riešiť. 

K základným spôsobom na zvýšenie estrogénu patria zmena životného štýlu, konzumácia potravín s vysokým obsahom estrogénov, užívanie výživových doplnkov alebo hormonálna substitučná terapia.

#1 Zmeňte životný štýl

Práve zmena životného štýlu patrí k najprirodzenejším spôsobom zvýšenia estrogénu. K zdravému životnému štýlu patrí predovšetkým dostatok pohybu na čerstvom vzduchu a správna životospráva. Kontrolujte si svoju hmotnosť a nezabúdajte ani na dostatok spánku a odpočinku. 

#2 Jedzte potraviny s vysokým obsahom estrogénov

Medzi potraviny s vysokým obsahom estrogénov a potraviny, ktoré podporujú jeho tvorbu,  patria najmä:

  • sójové výrobky – sójové bôby, sójová múka, tofu, ktoré obsahujú sójové izoflavonoidy,
  • celozrnné obilniny – proso, jačmeň, raž, ovos, pšenica
  • ovocie – jablká, čerešne,
  • zelenina – červená repa, 
  • strukoviny – fazuľa, cícer,
  • zemiaky,  
  • ryby a rybí olej,
  • vajcia, 
  • cesnak, 
  • ďatle a semienka – ľanové, tekvicové či sezamové, 
  • aníz, fenikel. 

Tvorbe estrogénov naopak škodia biela múka, rafinovaný cukor, ale aj alkohol a fajčenie. Okrem toho je dôležité aj dodržiavanie pitného režimu. 

#3 Podporte estrogény bylinkami

Ak chcete hladinu estrogénov ovplyvniť prirodzenou cestou, vsaďte na bylinky – avšak nie hocijaké. Pri ich výbere sa zamerajte na bylinky s obsahom fytoestrogénov. Sú to rastlinné látky, ktoré dokážu ovplyvniť hladinu hormónov vo vašom tele. Fytoestrogény sú prítomné napríklad v bylinkách, ako sú wild yam, fenikel, angelika čínska, serenoa plazivá či senovka grécka. K dispozícii sú v sypanej forme alebo vo forme rôznych extraktov, napríklad v tabletkách, ktorých užívanie je často najpohodlnejšie. Výťažky z týchto bylín obsahujú aj tabletky BreastEXTRA+, ktoré vás zbavia nielen nepríjemných prejavov hormonálnej nerovnováhy, ale zároveň stimulujú ženský organizmus k produkcii tkaniva prsnej žľazy a majú za následok zväčšenie poprsia a ich správne vytvarovanie. 

#4 Vsaďte na hormonálnu liečbu

Hormonálna substitučná terapia je posledným, ale často nevyhnutným krokom, ak všetky predchádzajúce spôsoby zlyhali. Nasadzuje sa najmä v prípade výskytu takých postmenopauzálnych symptómov, ktoré negatívne ovplyvňujú kvalitu života. Hormonálna liečba je najúčinnejšia v odstraňovaní návalov tepla, nočného potenia alebo suchosti pošvy. 

Takúto liečbu by ste mali však podstúpiť len v prípade, že jej prínos prevyšuje riziká a nežiaduce vedľajšie účinky liečby. Hormonálna liečba totiž môže zvýšiť riziko vzniku krvných zrazenín v žilách, infarktu myokardu, mozgovej porážky, rakoviny prsníka či maternice alebo ochorení žlčníka. Ak sa rozhodnete užívať hormóny, užívajte ich v najnižšej dávke, ktorá vám pomáha a čo možno najkratší čas.

Zhrnutie

  • Estrogén patrí k základným ženským hormónom, ktorý zabezpečuje správne fungovanie reprodukčného systému.
  • Nízka hladina estrogénov môže spôsobiť veľké množstvo nepríjemných symptómov.
  • Možností na zvýšenie estrogénu je viac, my odporúčame výživový doplnok BreastEXTRA+.

Magazíny
ktoré o nás napísali